System.NullReferenceException: Object reference not set to an instance of an object.
   at Umbraco.Web.PublishedContentExtensions.HasProperty(IPublishedContent content, String alias)
   at ASP._Page_Views_Partials_grid_editors_media_cshtml.Execute() in d:\Inetpub\VanMill\Views\Partials\Grid\Editors\Media.cshtml:line 13
   at System.Web.WebPages.WebPageBase.ExecutePageHierarchy()
   at System.Web.Mvc.WebViewPage.ExecutePageHierarchy()
   at System.Web.WebPages.WebPageBase.ExecutePageHierarchy(WebPageContext pageContext, TextWriter writer, WebPageRenderingBase startPage)
   at System.Web.Mvc.RazorView.RenderView(ViewContext viewContext, TextWriter writer, Object instance)
   at System.Web.Mvc.BuildManagerCompiledView.Render(ViewContext viewContext, TextWriter writer)
   at Umbraco.Core.Profiling.ProfilingView.Render(ViewContext viewContext, TextWriter writer)
   at System.Web.Mvc.HtmlHelper.RenderPartialInternal(String partialViewName, ViewDataDictionary viewData, Object model, TextWriter writer, ViewEngineCollection viewEngineCollection)
   at System.Web.Mvc.Html.PartialExtensions.Partial(HtmlHelper htmlHelper, String partialViewName, Object model, ViewDataDictionary viewData)
   at System.Web.Mvc.Html.PartialExtensions.Partial(HtmlHelper htmlHelper, String partialViewName, Object model)
   at ASP._Page_Views_Partials_grid_editors_base_cshtml.Execute() in d:\Inetpub\VanMill\Views\Partials\Grid\Editors\Base.cshtml:line 24

Opel is klaar voor de toekomst. De succesvolle Ampera-e wordt overladen met prijzen en nieuwe elektrische modellen zijn in aantocht. Maar wat zijn nu eigenlijk de voordelen van elektrisch rijden? Naast krachtige prestaties, een fluisterstille aandrijflijn en een comfortabel rijgedrag heeft elektrisch rijden nog veel meer voordelen. We zetten er voor u een paar op een rij.

Ampera-e: een aanrader
De Opel Ampera-e is er vanaf €34.152. De ruime 5-persoons MPV heeft een krachtige 150kW (204pk) elektromotor en kan 380km rijden op één acculading (WLTP). De aanschafprijs is hoger dan die van een vergelijkbaar benzine- of dieselmodel, maar de Ampera-e heeft dan ook standaard een zeer rijke uitrusting, zoals verwarmbare voorstoelen, een verwarmbaar stuurwiel en het Intellilink-infotainmentsysteem met uitstekende connectiviteit en smartphone-integratie via Apple CarPlay. Ook een draadloze smartphone-oplader en 4 USB-aansluitingen zijn standaard aanwezig. Door de stijgende populariteit van elektrische auto’s, stijgt ook de restwaarde. Dat betekent dat de afschrijving steeds gunstiger wordt. Elke Ampera-e heeft daarnaast standaard acht jaar/160.000km garantie op het accupakket.

Bekijk Ampera-e

Opel Goes Electric
Opel zet de komende jaren vol in op elektrificatie van het modellen aanbod. In 2019 is de volledig elektrische variant van de nieuwe Corsa geïntroduceerd. De nieuwe Corsa maakt elektrisch rijden voor een breed publiek bereikbaar. Het wordt een elektrische auto voor iedereen. Ook volgt er in 2019 een plug-in hybrideversie van de succesvolle Opel Grandland X. De hybride aandrijflijn levert een vermogen van 220kW (300pk) en is voorzien van e-All Wheel Drive-technologie. De geheel nieuwe, middenklasse bestelwagen Vivaro is vanaf 2020 ook met elektrische aandrijving leverbaar. En ook de nieuwe generatie van de succesvolle, compacte Opel Mokka X komt in een volledig elektrische uitvoering. In 2021 volgt er een volledig elektrische variant van de onlangs geïntroduceerde Zafira Life. In 2024 is er van elk Opel-model een geëlektrificeerde variant beschikbaar.

Wat kost het opladen van een elektrische auto?
Volgens onderzoek van de ANWB zijn de kosten van het openbaar laden van een elektrische auto fors gestegen. De prijzen van openbare laadstations variëren enorm, maar een goede indicatie is op het moment van schrijven 30 tot 64 eurocent per kWh. Wanneer het mogelijk is, is het gunstiger om de auto thuis of bij een laadpaal op het werk op te laden. Dan kost het rijden op stroom grofweg de helft van rijden op fossiele brandstof.

Wat kost een elektrische auto per km?
De kosten per kilometer zijn afhankelijk van een aantal factoren: slijtage, verbruik, belasting en verzekering. Een elektrische auto heeft minder draaiende delen, waardoor er minder slijtage ontstaat en u minder vaak naar de werkplaats hoeft. Daarentegen slijten de banden van een elektrische auto sneller door het hoge(re) gewicht en het vele koppel. Maar voor een elektrische auto hoeft u geen wegenbelasting te betalen, dus dat scheelt weer. Voor de zakelijke rijder is de Ampera-e ook in 2019 zeer aantrekkelijk door de lage bijtelling van 4%. Dankzij het klimaatakkoord nemen de voordelen van elektrisch rijden alleen maar toe. Tot 2030 wordt namelijk de wegenbelasting op benzine- en dieselauto’s systematisch verhoogd.

Hoe werkt een elektrische auto?
U zou het misschien niet verwachten, maar de aandrijflijn van een elektrische auto is een stuk simpeler dan die van een brandstofauto. Een elektrische auto heeft één, twee of soms zelfs vier elektromotoren. Een elektromotor is veel compacter, lichter, stiller en efficiënter dan een brandstofmotor. De omwentelingen in de motor worden door een omvormer van gelijkstroom naar wisselstroom omgezet. Dankzij een traploze krachtoverbrenging naar de wielen is er geen versnellingsbak nodig. De benodigde energie halen de elektromotoren uit een accupakket dat vaak in de bodemsectie van een auto verwerkt zit.

Opel Zafira bestelwagen op de weg
Opel Van Mill Ampera-e batterij

Hoeveel CO2 bespaart u met een elektrische auto?
Een elektrische auto stoot tijdens het rijden geen CO2 uit, maar bij het opwekken van de stroom en de productie van de batterij komt er wel CO2 vrij. Volgens een onderzoek van TNO stoot een elektrische auto (opgeladen met grijze stroom) in vergelijking met een benzineauto 35 tot 55% minder CO2 uit. Ten opzichte van een hybride- of dieselauto is het voordeel kleiner, maar nog altijd 30 tot 50%. Volgens de berekeningen van TNO stoot een elektrische auto op volledig groene stroom zelfs 85% minder CO2 uit dan een conventionele brandstofauto.

Kan ik ook thuis laden?
Zeker weten! U kunt uw elektrische auto ook gewoon thuis opladen en dat is bijna net zo eenvoudig als het opladen van uw smartphone. U komt thuis en uw sluit uw auto aan op het laadpunt. Afhankelijk van het type laadpunt dient u een laadpas te gebruiken of kunt u gewoon de stekker in- en uitpluggen voor het opladen van uw auto. Als uw meterkast niet ouder is dan 1970 of na die tijd is vernieuwd kan er doorgaans zonder problemen een laadpunt bij uw huis geïnstalleerd worden. U heeft hierbij keuze uit verschillende opties:

  • Wandlader 3,7 kW. Een dergelijk laadpunt kan bij de meeste Nederlandse huizen worden geïnstalleerd zonder dat de huisaansluiting verzwaard dient te worden. 
  • Laadpunt 7,4 kW. Een speciale voorziening in dit laadpunt maakt het mogelijk om sneller te laden, doorgaans zonder het verzwaren van de huisaansluiting. 
  • Laadpunt met contactdoos. Op dit type laders wordt de auto via een meegeleverde losse kabel opgeladen. 
  • Laadpunt met vaste kabel. Deze lader is al voorzien van een kabel dus u hoeft alleen de stekker in uw auto te steken. 
  • Gebruik maken van openbaar laadpunt. Heeft u geen eigen grond waarop u uw auto kunt parkeren dan biedt een openbaar laadpunt uitkomst.

Recyclen wordt steeds makkelijker
Toch stoot een elektrische auto in zijn leven maximaal 42 ton CO2 uit. Dat ligt grotendeels aan de productie van accu’s. Toch stoot, volgens TNO, een conventionele brandstofauto nog meer CO2 uit: zo’n 50 tot 53 ton. Het recyclen van een elektrische auto wordt ook steeds makkelijker. De componenten verschillen niet van een conventionele auto en de grote accu wordt hergebruikt voor de opslag van bijvoorbeeld windenergie.