Opel Kadett A

De Opel Kadett werd in 1962 geïntroduceerd als een compacte gezinsauto. De auto was gebouwd om de concurrentie met de Volkswagen Kever aan te gaan. Tegenover alle min of meer verouderde eigenschappen van de Kever zette Opel zwaar in: een stille, watergekoelde motor voorin, een laag verbruik, een goed werkende verwarming, een flinke kofferruimte, meer comfort, veel glas en moderne kleuren en lijnen. Met zijn korte eerste en tweede versnelling was de Kadett in het stadsverkeer ook sportiever dan de Kever. Als auto bedoeld voor de gewone man was de Kadett zuinig, onderhoudsvriendelijk en robuust. Gezien de lage prijs en ten opzichte van de concurrentie bood de Kadett begin jaren zestig voldoende veiligheid, rijplezier en betrouwbaarheid. Als minpunt werd de zijwindgevoeligheid genoemd.

Voor de productie van de Kadett werd in twee jaar tijd een geheel nieuwe Opelfabriek gebouwd in Bochum, mede als arbeidsvoorziening voor voormalige mijnwerkers. Daarom werd de Kadett in de volksmond wel "Kumpel" (Kompel) genoemd. In maart 1963 werd een stationcar / bestelwagen leverbaar, in maart 1963 een coupé. De Kadett was in een standaard en een luxe uitvoering leverbaar. Eind juli 1991 viel het doek voor de laatste versie; Kadett E en tevens voor de merknaam Kadett. De opvolger kreeg de naam waaronder de Vauxhall-versie al jaren verkocht was: de Astra.

Bekijk de film van autojournalist Werner Budding die in 2 Van Mill Classic Cars rijdt en vertelt over de historie van de beide auto's en het merk Opel.

Geïnteresseerd?