Opel Manta A Berlinetta

De Manta was een sportief model van Opel dat in de jaren zeventig en tachtig werd geproduceerd. In achttien jaar tijd werden er van de twee generaties - Manta A en Manta B - in totaal 1.056.436 exemplaren geproduceerd. Technisch was de auto gebaseerd op de modellen die voor het grote publiek bestemd waren, vooral het uiterlijk en de aankleding gaven de Manta zijn sportieve looks.

De Manta A werd in september 1970 geïntroduceerd en was technisch geënt op het coupémodel van de Opel Ascona uit dezelfde tijd. De Manta was aanvankelijk leverbaar als 1600, 1600S en 1900S. De 1600 was voorzien van één carburateur, die de motor hielp aan een vermogen van 68 pk bij 5200 toeren per minuut. Hiermee was een topsnelheid mogelijk van 150 km/u. De motor in de 1600S had een tweetraps carburateur met een vermogen van 80 pk. De topper van dat moment, de 1900S, had een vermogen van 90 pk bij 5100 tpm, wat hem een topsnelheid gaf van 170 kilometer per uur. Het Berlinetta-model was het luxe model met automatische transmissie en lichtmetalen velgen. 

In juli 1975 werd de productie van de Manta A stopgezet, waarna de auto opgevolgd werd door de Manta B. De Manta A was met 498.553 exemplaren een verkoopsucces te noemen. De opvolger was geheel anders dan zijn voorganger, zowel uiterlijk als innerlijk. De Manta B valt vooral op vanwege zijn nogal hoekige uiterlijk en de grote luchtsleuven op de voorkant. In 1988 kwam er een eind aan het Manta-tijdperk met de opvolging door de Calibra. Van het B model zijn er 738.244 stuks geproduceerd.  

De Manta is tot op heden een zeer gewilde auto voor verzamelaars. De Manta B uit de jaren '80 komt ook regelmatig terug in films zoals New Kids Turbo. 

Bekijk de film van autojournalist Werner Budding die in 2 Van Mill Classic Cars rijdt en vertelt over de historie van de beide auto's en het merk Opel.

Geïnteresseerd?

Van Mill werkplaats

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Morbi semper rhoncus dui non posuere.